Menu Misja

Najbliższe warsztaty

11.04.2014 - g. 17-20.30
Wykład wprowadzający


12.04.2014 - godz. 9-17
Wczesna nauka czytania


13.04.2014 - godz. 9-17
Wczesna nauka matematyki


12-13.04 - g. 17-20.30
Balans emocjonalny


14.04 - godz. 8.30-14.15
Tajemnica kreatywności


14.04.2014 - godz. 15.15-21
Ruch kluczem do inteligencji


15.04.2014 - godz. 15.30-21
Cudowny start


30.06.2014 - godz. 9-17
Jak pomnożyć inteligencję


22.12.2014 - godz. 15.15-21
Balans energetyczny


WSZYSTKIE
TERMINY SZKOLEŃ >>

Kontakt

Napisz, aby umówić się
na spotkanie

instytut@cudownedziecko.pl
lub zadzwoń
tel: +22 292 31 42
lub 0 501 184 420

Pon-Pt 9.00-19.00
Sobota 9.00-16.00

mapa

Adres: Warszawa,
ul. Elektoralna 15

Strona główna / Misja / Czy warto uczyć małe dziecko czytać?

Czy warto uczyć małe dziecko czytać?

Instytut Rozwoju Małego Dziecka - od poczęcia

Jak uczyć czytać dzieci 47 lat po sukcesie Glenna Domana? Dlaczego metoda Domana jest nudna dla dzieci zdrowych? Dlaczego można zniechęcić dziecko do nauki czytania ucząc metodą Domana? Czy dziś wiemy więcej o rozwoju mózgu niż przed pół wieku? Czy ucząc czytać małe dziecko możemy też rozwijać jego zdolnośc? Czy ucząc niewłaściwie czytać możemy zmniejszyć zdolności dziecka? Czy metody globalne są lepsze od tradycyjnych metod szkolnych? Czy każda metoda globalna rozwija zdolności dziecka?

47 lat temu amerykański dydaktyk Glenn Doman przekonywał rodziców, że okres do 6 roku życia jest najistotniejszym okresem dla rozwoju mózgu, kiedy to dziecko może nauczyć się nie tylko czytać, ale przede wszystkim kochać czytanie. Rodzice szkoleni w Instytutach Rozwoju Potencału Ludzkiego, przekonywali się, że roczne dziecko może czytać słowa, dwuletnie zdania, a trzyletnie całe książki.

Choć Doman opracował metodę odpowiednią dla bardzo małych dzieci, zauważył także, że niezależnie jak będziesz uczyć swoje dziecko czytać, ono nauczy się czytać. Po prawie 50 latach dalszych badań nad mózgiem człowieka i metodami uczenia, wiemy, że ucząc czytania możemy blokować lub rozwijać zdolności małego dziecka. Bardzo wiele zależy od sposobu uczenia.

Małe dzieci mają pamięć fotograficzną, zdolność uczenia się bez powtórzeń, błyskawicznych kalkulacji, szybkiego czytania, umiejętność nauczenia się dowolnego języka obcego, a nawet kilku. Posiadają też niezwykłą intuicję, a nawet zdolności samouzdrawiania i telepatii. Zdolności te można rozwijać lub blokować w zależności od przyjętej metody nauki czytania czy matematyki.

Niestety nauka szkolna czytania oraz matematyki blokuje powyższe zdolności. Jest to związane z biologicznym rozwojem mózgu człowieka w tym wieku. Składanie liter, logiczne wypracowywanie rozwiązania zadań matematycznych wpływają na rozwój innych obszarów mózgu. Niestymulowane są w tym czasie obszary odpowiedzialne za pamięć fotograficzną, szybkie czytanie i błyskawiczne kalkulacje. Dlatego zdolności te zanikają. To jest przyczyną, dlaczego nie dostrzegamy geniuszu naszych dzieci w wieku szkolnym.

Jeśli chcesz nauczyć małe dziecko kochać czytać, ucz je czytać zanim pójdzie do szkoły, w atmosferze miłości i akceptacji. Najlepiej zaczekaj jednak z nauką liter i głosek, aż dziecko pójdzie do szkoły. Jeśli chcesz rozwijać zdolności dziecka, ucząc jednocześnie czytania, wato poznać metodę Cudowne Dziecko dr Anety Czerskiej, dydaktyka, lidera edukacji prawopółkulowej, autorkę książek dla dzieci, założycielkę Instytutu Rozwoju Małego Dziecka. Metoda ta należy do metod globalnych, jednak, jako jedyna metoda w Europie, kładzie nacisk na zdolności dziecka.

Dzieci uczone czytania tą metodą mają bardzo dobrą pamięć, dostrzegają szczegóły, zaczynają wcześniej mówić, a więc wcześniej odkrywają, że mają wpływ na otaczający świat. Czytając rozumieją sens widzianego tekstu, nawet jeśli nie potrafią go wyartykuować. Z łatwością uczą się czytania w innych językach, łatwiej uczą się matematyki.

Nauka czytania zajmuje tylko pół minuty dziennie. Na warsztach prowadzonych przez dr Anetę Czerską rodzice w ciągu jednego dnia przygotowują się do szybkiej i interesującej prezentacji słów, wyrażeń i zdań. Układają sami program nauki dla swojego dziecka, uwzględniając jego wiek, zainteresowania i temperament. Uczą się też wykonywać książeczki, które dziecko potrafi samo czytać. Książeczki są niezwykle ważnym elementem motywującym do dalszej nauki. Pierwszą książeczkę dziecko potrafi przeczytać już po dwóch tygodniach nauki, a po każdym tygodniu kolejną. W świecie, w którym wszyscy naokoło potrafią czytać, radość dziecka z przeczytanej książeczki jest wielka.

Najważniejsze jednak, że dzieci uczą się kochać czytanie i uczenie się, bo robią to w domu z najbliższą mu osobą.

Inne strony o tej tematyce:

  • Czytanie globalne - Na czym polega? Dla kogo? Jakie są efekty?
  • Cudowne fotoczytanie - Jak nauczyć małe dziecko czytać w pół minuty dziennie? Na czym polega metoda Cudowne Dziecko dr Anety Czerskiej? Jakie są efekty i opinie rodziców? Spotkajmy się na jednodniowym szkoleniu Uniwersytetu Rodziców.
  • Czytanie dla rozwoju - Zestaw książek, gier i kart do nauki czytania dla dzieci od urodzenia do 6 roku życia.
  • Karty do nauki czytania - Co wybrać: zestaw kart do nauki czytania czy program komputerowy?
  • Matematyka dla dzieci - Jak nauczyć małe dziecko matematyki?
  • Rozwój dziecka - Jak wspierać rozwój małego dziecka w pierwszych latach życia?
  • Strona główna Instytutu Rozwoju Małego Dziecka

Zapisy i informacje: +22 292 31 42 lub +501 184 420